Even voorstellen: de nieuwe beheerder van begraafplaats Eikenhof

Zo’n 4 maanden geleden startte Vincent Schram als de nieuwe begraafplaatsbeheerder van Eikenhof. Daarvoor werkte hij ruim 25 jaar bij Duinrust, de Beverwijkse begraafplaats. Vincent neemt in Heemskerk het stokje over van collega’s Regina en Aad, die allebei met pensioen zijn. We stellen hem graag aan u voor.

Begraafplaatsbeheerder, hoe ben je dat geworden?

"Ik kom uit een tuindersfamilie en werkte jaren als hovenier. Tot ik op mijn 29ste werd gebeld door de toenmalig beheerder van Duinrust. Of ik daar wilde komen werken. Ik dacht toen: ik probeer het 1 jaartje. Ik begon met graven maken, hovenierswerk, voorlopen (voor een stoet), mensen begeleiden. In dat jaar kwam ik erachter dat ik het zo leuk vond, dat ik dit werk nu al jaren doe. Via allerlei cursussen en ervaring heb ik me uiteindelijk ontwikkeld tot beheerder. Als hovenier ben ik hier tussen het groen helemaal in mijn element."

Hebben we je weggekaapt bij Beverwijk?

"Omdat mijn voorgangers in Heemskerk met pensioen gingen, zocht de gemeente met spoed een beheerder. Ik werd gebeld en moést dit avontuur wel aangaan. In Beverwijk kon ik de komende 10 jaar nog geen beheerder worden, daar hadden ze al iemand voor. Dat dat hier wél kan, is een mooie nieuwe uitdaging. Ook ben ik Heemskerker en vind ik het leuk om nu voor mijn eigen gemeente te werken."

Wat is je 1ste indruk van je nieuwe baan?

"Het bevalt goed! Ik ben hartelijk ontvangen, heb een mooie werkomgeving en behulpzame collega’s. Het fijne aan deze functie is, dat ik met veel mensen te maken heb. Ik ben een mensen-mens, dus dat past goed bij me."

Wat vind je het mooiste van je werk?

"De uitvaarten begeleiden, de contacten met de nabestaanden, met mensen bezig zijn. Ik vind de begraafplaats meer een begraafpark. Vooral het verstrooiveld vind ik prachtig, daar hangt een bijzondere sfeer. Eikenhof is een plek om te rouwen, maar ook om te wandelen. De oase aan rust hier vind ik bijzonder, langs de drukke Rijksstraatweg. Het eindresultaat op elke begraafplaats is hetzelfde. Bezoekers moeten in soms de rottigste periode van hun leven, toch enigszins een goed gevoel hebben en tevreden naar huis gaan. Het is fijn om achteraf te horen dat mensen het een fijne dienst vonden of de plek mooi vinden."

Mensen die hier komen zijn vaak verdrietig. Hoe ga je daarmee om?

"Ik volgde cursussen, zoals omgaan met emoties. Maar je moet daar ook van nature mee om kunnen gaan. Ik ben nuchter en voel goed aan waaraan mensen behoefte hebben. Je merkt snel hoeveel verdriet bezoekers hebben. Het rouwproces heeft geen datum. Voor de een duurt het verdriet langer dan voor de ander. Mijn uitlaatklep is mijn metal band, waarin ik zing. Totáál iets anders."

Wat zijn je plannen?

"Ik wil graag achterstallig onderhoud uitvoeren. Wildgroeiers weghalen, de aula meer in het zicht brengen en wildcamera’s ophangen bij bepaalde bomen op de begraafplaats. Zo kunnen we de rijke natuur hier beter laten zien, zoals de boommarter die hier gespot is!"